HOJKS (Henkilökohtainen opetus- ja kuntoutussuunnitelma)
1. AMMATILLISEN ERITYISOPETUKSEN TAVOITTEET
Koulutuksellinen tasa-arvo edellyttää, että jokaisella Suomessa asuvalla on oppimis- tai toimintaedellytyksistä riippumatta yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua toisen asteen koulutukseen. Erityisopetuksella pyritään siihen, että kaikilla opiskelijoilla on mahdollisuus työllistymistä tukevaan ammatilliseen koulutukseen. Koulutusta ja pääsyä työelämään tuetaan yhdistämällä elämänhallintaa ja työkykyä parantavia toimia kuten kuntoutusta, työkokeiluja, ohjattuja työnhaku- ja valmennuspalveluja sekä muita tukitoimenpiteitä. Toisen asteen ammatilliset opistot tekevät moniammatillista yhteistyötä useiden paikallistahojen kanssa. Moniammatillisella yhteistyöllä pyritään opiskelijan kokonaisvaltaiseen tukemiseen ja kuntouttamiseen. Opiskelijaa pyritään ohjaamaan vastuulliseen toimintaan elämän kaikilla osa-alueilla.
Erityisopetuksena toteutetun ammatillisen koulutuksen tavoitteet ovat samat kuin muussakin tutkintotavoitteisessa koulutuksessa, vaikka toteutustapa on erilainen. Erityistukea saava opiskelija voi opiskella ammatillista tutkintoa yleisopetuksen tavoitteiden mukaisesti, osittain mukautetusti tai kokonaan mukautetusti.
Opiskelijan suoritettua hyväksytysti tutkintoon kuuluvat opinnot hänelle annetaan todistus suoritetusta tutkinnosta. Opiskelija saa tutkintotodistuksen ja jatko-opintokelpoisuuden, vaikka kaikki opintokokonaisuudet olisi suoritettu mukautetusti. Tutkintotodistukseen tulee merkintä mukautetuista tavoitteista ja lakipykälä (A811/98, 21§), johon mukautus perustuu. Todistus suoritetuista opinnoista annetaan silloin, kun opiskelija ei ole suorittanut kaikkia tutkintoonsa kuuluvia opintoja.
2. ERITYISOPETUKSEN TOTEUTUS
2.1 Erityistuen saajaksi nimeäminen ja HOJKS
Erityistuen saajaksi nimeämisen pohjana käytetään nivelvaiheessa saatuja taustatietoja opiskelijasta, luokanvalvojien haastatteluja sekä kaikille opiskelijoille tehtyjen luki- ja matematiikkatestien tuloksia. Monissa ammattiopistoissa esityksen erityistuen saajaksi nimeämisestä tekevät luokanvalvoja ja erityisopettaja. Päätöksen erityistuen saajaksi nimeämisestä tekee opiskelijahuoltoryhmä. Päätöksen allekirjoittaa rehtori.
Ammatillisessa koulutuksessa laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) kaikille niille opiskelijoille, jotka tarvitsevat opinnoissaan erityistukea. HOJKSin laadintaprosessissa ovat mukana opiskelija, huoltaja, luokanvalvoja, opinto-ohjaaja, erityisopettaja ja koulunkäyntiavustaja. HOJKSia ei välttämättä laadita koko opiskeluajaksi, vaan tuen tarpeen vaatimaksi ajaksi.
HOJKS sisältää taustatiedot, suunnitelman, HOPSin ja seurannan. HOJKSin suunnitelmaosiosta tulee ilmetä mahdollisimman yksityiskohtaisesti opiskelijan lähtötilanne sekä opintoihin liittyvät tavoitteet niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikavälillä. Tavoitteiden asettaminen on tärkeää, ja niitä voidaan muuttaa opintojen kuluessa. Suunnitelmaan kirjataan erikseen kaikki ne tukimuodot, joilla asetettuihin tavoitteisiin pyritään. Tukimuotoja voivat olla mm. osittainen erityisopetus, koulunkäyntiavustajan tuki, mukautus, opiskeluajan pidentäminen jne. HOJKSiin liitetään erityistukea saavan opiskelijan työssäoppimiseen liittyvät asiat. HOPSiin kirjataan opiskelijan yksilöllinen eteneminen opinnoissa. HOJKS on osa HOPSia ja niitä tulisi käyttää rinnakkain.
HOJKS edellyttää tavoitteiden saavuttamisen jatkuvaa seurantaa ja arviointia. HOJKSin seurannasta ja arvioinnista vastaavat luokanvalvoja ja erityisopettaja. Heidän tehtävänään on huolehtia, että HOJKSissa luvatut tukimuodot annetaan opiskelijalle ja tarvittaessa tehdään tukisuunnitelmaan muutoksia. HOJKSin toteutumista seurataan vähintään jaksoittain ja käsitellyt asiat kirjataan HOJKS-lomakkeeseen. Seurannasta tulee ilmetä, mitä tukea opiskelijalle on annettu ja mitä annetulla tuella on saatu aikaan. HOJKSissa on mukana opiskelijan koko kehityskuva; opetus, kuntoutus, terveydenhuolto, opiskelijahuolto ja opiskelijan tarvitsemat palvelut. HOJKS on oltava laadittuna syksyllä 20.9. mennessä ja keväällä 20.1 mennessä (nämä päivämäärät ovat samoja, kuin ammatillisissa oppilaitoksissa on tilastointipäivät). Tällöin HOJKS on tarkistettava ja allekirjoitettava yhdessä erityistukea saavan opiskelijan kanssa. Alaikäisen opiskelijan HOJKSiin on pyydettävä aina huoltajan allekirjoitus.
HOJKS säilytetään lainmukaisesti. Tämä tarkoittaa HOJKSin säilyttämistä siten, ettei kukaan ulkopuolinen pääse sitä lukemaan. HOJKSin laadinnan yhteydessä tulee sopia, kenellä kaikilla HOJKSia on oikeus käyttää ja millä ehdoin. Opiskelijaa ja hänen huoltajaansa kuullaan asiassa ja HOJKSiin kirjataan tehdyt sopimukset. Alkuperäinen HOJKS on opiskelija opintojen aikana luokanvalvojalla. Opiskelijalle ja hänen huoltajalleen annetaan HOJKSista kopio. Opintojen päätyttyä HOJKS-lomakkeet liitteineen oppilaitoksen kansliaan arkistoimista varten. HOJKS-lomakkeet tulee olla arkistoituna vähintään kymmenen vuotta.
HOJKSin laadintaan, seurantaan ja päivittämiseen varataan luokanvalvojalle erikseen korvattavaa resurssia vähintään 3h / lukukausi / erityistuen saaja. HOJKSin laadinta, seuranta ja päivittäminen katsotaan opetustuntiin verrattavaksi tunniksi.
2.2 Erityisopetuksen toteutustavat ja käytänteitä
2.2.1 Samanaikaisopetus, pienryhmäopetus ja henkilökohtainen opetus
Ammatillinen erityisopetus toteutetaan ensisijaisesti integroituna opetuksena. Tämä tarkoittaa, että erityistukea saava opiskelija opiskelee yleisopetuksen ryhmässä, jossa häntä tuetaan yksilöllisesti. Erityisopetus voidaan järjestää myös osa-aikaisena pienryhmäopetuksena tai henkilökohtaisena opetuksena, mikäli se opiskelijan oppimisen kannalta on tarkoituksenmukaista. Olisi hyvä, jos ammatillisissa oppilaitoksissa olisi osoittaa jokin rauhallinen pienryhmä- tai yksilöopetusta varten erityisopetustila.
Erityisopetuksen toteuttamisessa käytetään menetelmiä, jotka perustuvat yksilön huomioonottamiseen ja oppimaan kannustamiseen. Tällaisia ovat mm. kokemuksellinen, elämyksellinen ja toiminnallinen oppiminen. Erityisopetuksessa pyritään etsimään jokaisen opiskelijan yksilöllinen oppimistyyli ja käyttämään sitä hyväksi opintojen aikana. Erityistä tukea saava opiskelija tarvitsee myös tehostettua opinto-ohjausta.
2.2.2 Mukautus, vapautus ja opiskeluajan pidentäminen
Erityisopetus noudattaa yleisopetuksen mukaisia tavoitteita ja arviointia. Tavoitteita voidaan tarpeen vaatiessa mukauttaa. Esityksen mukautuksesta tekevät aineenopettaja ja erityisopettaja yhdessä. He laativat mukautetut tavoitteet opiskelijan taitotasoa ja henkilökohtaisia ammatillisia tavoitteita vastaavaksi. Mukautettuihin tavoitteisiin on liitettävä mukaan arviointikriteerit, jotka laaditaan opetushallituksen ohjeistuksen pohjalta. Päätöksen mukautuksesta tekee oppilaitoksen rehtori. Mukauttaminen voi merkitä suppeampia tavoitteita, tavoitteiden pilkkomista osatavoitteiksi, vähemmän opiskeltavia asioita, enemmän ohjausta ja tukea, erilaisia oppimateriaaleja, erityisiä opetusmenetelmiä ja tuttuja oppimisympäristöjä.
Tarvittaessa opiskelija voidaan vapauttaa joidenkin sisältöjen opiskelusta, jos ko. aineen suorittaminen opiskelijan edellytykset huomioon ottaen on kohtuutonta. Oppiaineesta vapauttamisesta päättää rehtori.
Opiskelijan opinto-oikeutta voidaan yksilöllisesti pidentää korkeintaan vuodella. Erityisistä syistä opinto-oikeutta voidaan rehtorin päätöksellä pidentää vielä tämän jälkeenkin. Opinto-oikeuden erityinen jatkaminen edellyttää tiivistä yhteistyötä opiskelijahuoltohenkilöstön kanssa. Jos opiskelija hakee Kelan opintotukea laissa säädetyn opiskeluajan jälkeen, tulee hänen toimittaa opinto-oikeuden jatkamisen perusteena olevat lausunnot Kelan asiantuntijalääkärille. Oppilaitoksen opiskelijahuoltohenkilöstöön kuuluva voi antaa lausunnon erityisopetuksen ja opiskeluajan pidentämisen perusteesta.
2.2.3 Työssäoppiminen
Opintoalojen työssäoppimissuunnitelmat koskevat myös erityistukea saavia opiskelijoita. Tarvittaessa erityisen tuen tarpeessa olevan opiskelijan työssäoppimisen määrää voidaan lisätä. Erityistukea saava opiskelija tarvitsee tukitoimenpiteitä työssäoppimiseen ohjattaessa sekä sen aikana. Jokaisessa ammattiopistoissa tulisi olla hankittu selkokieliset työssäoppimisen ohjeistukset, joita voi käyttää mm. opiskelijoille, joilla on lukivaikeus. Työpaikasta sovittaessa työssäoppimisen ohjaaja antaa työnantajalle riittävä tieto opiskelijan ominaisuuksista, tiedoista ja taidoista. Työnantajalle kerrottavista asioista sovitaan opiskelijan kanssa. Opittavat asiat suunnitellaan etukäteen ja ne käydään läpi opiskelijan kanssa ennen työssäoppimista. Työnantajan kanssa arvioidaan ne tehtävät, joista erityistä tukea tarvitseva opiskelija suoriutuu itsenäisesti ja missä hän tarvitsee henkilökohtaista valvontaa ja ohjausta. Työpaikalta vaaditaan suvaitsevaa ilmapiiriä ja ohjaajalta kannustavaa, ymmärtävää mutta jämäkkää otetta. Ennen työssäoppimisjaksoa työssäoppimisen ohjaaja määrittelee opiskelijan kanssa työssäoppimisen tavoitteet, ja käy läpi työelämän pelisääntöjä ja niitä odotuksia, joita sekä opiskelijalla että työpaikalla on jaksoa varten. Erityisen tärkeää on perehtyä työturvallisuusasioihin. Erityistukea saava oleva opiskelija tarvitsee työssäoppimisen aikana tiivistä työssäoppimisen ohjaajan yhteydenpitoa. Myös erityisopettaja voi pitää tarvittaessa yhteyttä opiskelijaan ja työpaikkaan.
2.3. Erityistukea saavan opiskelijan arviointi
Erityistukea saavan opiskelijan oppimisen seurantaan ja arvioinnin suorittamiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Opiskelijan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelijaa. Arvioinnin tarkoitus on ohjata opiskelijaa myös itsearviointiin. Arvioinnin tulee olla laadullista, jolloin opiskelijan osaamista verrataan opintokokonaisuuksien tavoitteisiin sekä niiden pohjalta laadittuihin arviointikriteereihin. Mukautettuihin tavoitteisiin on aina liitettävä mukaan opetushallituksen ohjeistuksen pohjalta laaditut arviointikriteerit.
Arviointimenetelmät valitaan siten, että ne mittaavat asetettujen tavoitteiden saavuttamista, soveltuvat käytettyihin opetusmenetelmiin ja tukevat opiskelijan oppimista. Opiskelijat ilmaisevat osaamisensa eri tavoin; osaaminen on voitava osoittaa niillä menetelmillä, joiden avulla opiskelijan opetuskin on toteutettu. Erityistukea saavien opiskelijoiden kohdalla on kehitettävä kullekin opiskelijalle parhaiten soveltuva arviointimenetelmä. Arvioinnissa on tärkeää kiinnittää huomio opiskelijan oppimisprosessiin. Prosessin seuraamisen ohella arviointimenetelmiä voivat olla haastattelu, valokuvakertomus, sarjakuva, video, esitelmä, draama, toimintakuvaus, demonstraatio, portfolio, työkansio, kotitentit, pari- tai ryhmätentit, kokeet joissa materiaali saa olla esillä, kokeet joista kysymykset on saatu ennakkoon, suulliset kokeet tai näyttöön perustuva arviointi.
3. ERITYISTUKEA SAAVAN OPISKELIJAN MUUT TUKI- JA ERITYISPALVELUT
Jokaisessa toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa toimii (tai tulisi toimia) opiskelijahuoltoryhmä. Ryhmään kuuluvat koulutusjohtaja, opinto-ohjaaja, luokanvalvoja, erityisopettaja, avustaja, opiskelija ja tarvittaessa hänen huoltajansa. Opiskelijahuoltoryhmään voidaan tarvittaessa pyytää mukaan oppilaitoksen yhteistyötahoja. Opiskelijahuoltoryhmä kokoontuu, kun katsotaan tarpeelliseksi pohtia yhdessä opiskelijan oppimiseen tai elämään liittyviä seikkoja. Opiskelijahuoltoryhmän voi kutsua koolle kuka tahansa ryhmään kuuluvista henkilöistä. Opiskelijahuoltoryhmässä kartoitetaan opiskelijan kokonaistilanne, sovitaan tarvittavat toimenpiteet tai jatko-ohjaus sekä sovitaan seurannasta.
Ammatilliset opinnot ovat osa erityistukea saavan opiskelijan kokonaiskuntoutusta. Erityisopetuksen tarkoituksena on yhteistyössä kuntoutuspalvelujen tuottajien kanssa edistää opiskelijan kokonaiskuntoutusta. Opiskelijan henkinen hyvinvointi ja tasapaino ovat erityisopetuksen ja kuntoutuksen tavoitteita ammatillisten tavoitteiden ohella. Tavoitteisiin pääsemiseksi ammattioppilaitokset tekevät yhteistyötä useiden ulkopuolisten sidosryhmien kanssa. Yhteistyötahojamme ovat mm. työvoimatoimisto, sosiaalitoimi, nuorisotoimi, poliisi, Nuorten pysäkki, perheklinikka, päihdesairaanhoitaja ja mielenterveystoimisto.
Yhteistyö voi olla erityisopettajan tai opinto-ohjaajan aloitteesta tapahtuvaa moniammatillista työryhmätyöskentelyä, tai opiskelija voidaan ohjata oppilaitoksen ulkopuolisiin palveluihin. Ohjaaminen voi tapahtua opiskelijahuoltoryhmässä tai erityisopettajan / opinto-ohjaajan toimesta. Palveluiden käyttö voi olla tilapäistä tai rajoittua ja liittyä yksittäisen ongelman selvittämiseen. Palvelujen avulla pyritään tukemaan opiskelijan psyykkistä, fyysistä ja sosiaalista kuntoutusta. Verkostoyhteistyön tulee palvella niin opiskelijan kuin oppilaitoksenkin tarpeita. Opiskelijan kannalta verkostoyhteistyö on voimavara, josta hän saa tukea. Erityistukea saavan opiskelijan edistymistä ja tukitoimien riittävyyttä seurataan vähintään jaksoittain.
Konsultointi- ja neuvonta-apu eivät välttämättä ole pelkästään opiskelijaan kohdistuvaa, vaan myös oppilaitoksen henkilökunta voi hakea asiantuntija-apua liittyen esimerkiksi oppimisen ongelmiin tai työssäoppimiseen. 4. ERITYISOPETUKSEN VASTUUT
4.1 Ennen opintojen alkamista
- Tavoitteena ennakkotietojen kerääminen TEHTÄVÄ | VASTUU | AJANKOHTA | Nivelpalaveri 1 | Opinto-ohjaajat Erityisopettaja | Toukokuu | Tiedonsiirto | Opinto-ohjaajat Erityisopettaja | Tarvittaessa pitkin lukukautta |
4.2 Lukukauden alussa
- Tavoitteena oppimisvalmiuksien kartoittaminen sekä erityistä tukea saavien nimeäminen TEHTÄVÄ | VASTUU | AJANKOHTA | Nivelpalaveri 2 | Opinto-ohjaajat Erityisopettaja | Elo-syyskuu | Tiedonsiirto | Erityisopettaja Opiskelijahuoltoryhmä Opinto-ohjaajat | Lukukauden alussa | Lähtötasomittaukset | Erityisopettaja (luki & matematiikka) Kielten opettajat | Elo-syyskuu | Haastattelu | Luokanvalvojat | Elo-syyskuu | Terveydentilakartoitus | Terveydenhoitaja | Opintojen alussa | Erityistuen saajaksi määrittäminen | Luokanvalvoja Erityisopettaja | Syyskuun alku | Päätös erityistuen saajaksi nimeämisestä | Opiskelijahuoltoryhmä Rehtori | 20.9. mennessä | Jatkavien opiskelijoiden HOJKSin tarkastaminen ja tavoitteiden asettaminen | Luokanvalvoja Opiskelija Huoltaja Erityisopettaja | 20.9. mennessä | Opintojen etenemisen seuraaminen | Opettajat | Opettajat ovat velvollisia puuttumaan välittömästi poissaoloihin ja muihin opiskeluun liittyviin vaikeuksiin. Opettajan tulee ottaa yhteyttä luokanvalvojaan tai erityisopettajaan vaikeuksien toistuessa tai niiden ollessa vakavia. Luokanvalvojan täytyy saada tietoa opiskelijoidensa tilanteesta vähintään jakson vaihtuessa. | 4.3 Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Suunnitellaan yhteistyössä erityistä tukea saavan opiskelijan tavoitteet, kartoitetaan erityistarpeet ja mietitään käytännön opetusjärjestelyt. Otetaan yhteyttä tarvittavaan tukihenkilöstöön. - Laaditaan yhteistyössä HOJKS opiskelijan tarpeiden mukaan. - Seurataan HOJKSissa asetettujen tavoitteiden toteutumista säännöllisin väliajoin, kuitenkin vähintään jakson vaihtuessa. - Seurataan ja arvioidaan erityisopetuksen laatua erityistukea saavien opiskelijoiden palautteen, työllistymisen, keskeyttämisen sekä jatko-opintoihin sijoittumisen avulla. TEHTÄVÄ | VASTUU | AJANKOHTA | HOJKSin laadinta | Luokanvalvoja Opiskelija Huoltaja Erityisopettaja Opinto-ohjaaja Koulunkäyntiavustaja | 20.9. ja 20.1. mennessä | Opetuksen ja opetusjärjestelyjen suunnittelu ja toteutus | Aineenopettajat Erityisopettaja Luokanvalvoja | Lukukauden alussa | Ohjauskeskustelut ja HOJKSin seuranta | Luokanvalvoja Erityisopettaja Opinto-ohjaaja Opiskelija | Tarpeen mukaan, mutta vähintään jakson vaihtuessa. | Opiskelijan arviointi HOJKSissa määriteltyjen arviointiperusteiden mukaisesti | Aineenopettajat Erityisopettaja | Opintojen aikana | Erityisopetuksen laadun seuranta ja arviointi | Koulutusjohtajat | Opiskelijapalaute opintojen aikana, muut opintojen päätyttyä |
5. ERITYISOPETUKSEN ARVIOINTI JA SEURANTA
Erityisopetuksen arviointi tulee olla linjassa oppilaitoksen muiden arviointi- ja seurantakäytäntöjen kanssa. Tuloksellisuusrahoitusmittaristolla seurataan erityistä tukea saavien opiskelijoiden keskeyttämistä, valmistumista, työllistymistä ja jatko-opintohin sijoittumista.
Opiskelijoiden päättökyselyllä tarkastellaan opintojaan päättävien opiskelijoiden mielipiteitä mm. tukitoimien riittävyydestä ja erityisopetuksen toimivuudesta.
HOJKSit on syytä arvioida tietyin väliajoin otantamenetelmällä. Tällöin tarkastellaan HOJKSien toimivuutta käytännössä, esim. kuinka tavoitteet ovat toteutuneet ja mitä tukipalveluja opiskelijoille on tarjottu. Arvioinnin tekevät koulutusjohtajat ja erityisopettaja.
|